In 20 dagen gebeurd teveel om alles te vertellen! - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu In 20 dagen gebeurd teveel om alles te vertellen! - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu

In 20 dagen gebeurd teveel om alles te vertellen!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 September 2011 | Kameroen, Kribi

Ik zie dat het al lang geleden is dat ik voor het laatst geschreven heb. Ben ongeveer 20 dagen buiten al het bereik van internet en soms zelfs telefoon geweest, dus vandaar dat het rustig was wat betreft mijn verhalen. Inmiddels hebben we de Nyete area en de Akom 2 area bezocht en in totaal 17 interviews met jagers en 3 met Ecoguards binnengehaald. Ons ideaal is iets gezakt omdat het toch moeilijker is om goede interviews te krijgen dan we dachten. Op dit moment hopen we tussen de 25 en de 30 interviews te halen voor jagers en Ecoguards zijn optioneel. Omdat ik eens iets anders wilde proberen heb ik een ABCtje gemaakt over de laatste tijd hier. De afgelopen dagen zijn goed geweest en ik ben weer gestopt met Lariam. Had echt een enorme invloed op me en voel me nu weer kiplekker. Verder gaat het onderzoek ook goed en dat is fijn want dat geeft goede hoop voor het laatste gebied wat we gaan bezoeken (Ma’an). De afgelopen tijd geslapen bij de pygmees, voor het eerst een infuus gehad, volledig gediscrimineerd op alle fronten tijdens een interview, te horen gekregen dat de fransen niet heel welkom zijn in Kameroen, 5 nieuwe soorten wild gegeten, ontdekt dat ik iets in mn opvoeding gemist heb als het gaat om Toy Story, dat zelf kiezen voor geen telefoon hebben veel minder erg is dan gedwongen geen connectie hebben en dat we in Europa echt minder moeten gaan consumeren want het is schrijnend hier! Owja en alsik terugkom moet ik echt basketbal gaan spelen: al 7 mensen hebben gezegd ‘jij speelt zeker basketbal?’.

ABC-tje

A = Aapje, vandaag in de auto werd er langs de kant van de weg aan ons gevraagd of we een aapje wilde kopen. Jawel een levend aapje! Ook tijdens een interview werd ons een aapje aangeboden. Kennelijk kopen blanke mensen graag levende aapjes…:s
B = Beerput, en dat is zoals onze wc’s de afgelopen 20 dagen hebben geroken. Ik zal nooit meer klagen als er op Cantil (gebouw van KSV) een rioollucht hangt, want die is er niks bij.
C = Chickie! Dat is zoals ik Miila vaak noem als ik haar aanspreek. Overgenomen van Chantal en Jerry en omdat ik het een toepasselijke term vond voor Miila, die als enige hier begrijpt hoe ik me voel hier. Ook meteen dus mn beste maatje en we kunnen het, ondanks onze meningsverschillen, erg goed vinden samen!
D = Dom, dat voel je je soms omdat je niet gewend bent aan de dingen. Een voorbeeld: Na 2 dagen power failure vragen om een gekoelde frisdrank…dat hebben ze natuurlijk niet!
E = Eng, en dat is rijden op een moto-taxi als het gedurende drie dagen non-stop heeft geregend. Zonder helm, met 3 mensen en veel te hard scheuren over spek gladde wegen, na 2 dagen heb ik er de brui aan gegeven en het 5de dorpje hebben we niet bezocht.
F = Frans spreken, dat gaat me redelijk af op het moment. Ik versta het meerendeel van wat mensen me vertellen en kan ook al een aantal dingen terugzeggen. Toch zijn mijn zinnen nog houtje touwtje en doe ik weinig met verbindingswoorden.
G = God, en dat is denk ik het grootste verschil tussen Linda en Afrika: ik geloof niet in god. Ik blijf uitleggen hoe het kan dat de blanken eerst Afrika kwamen bekeren en dat het nu ineens de blanken zijn die minder geloven, onbegrijpelijk voor de Kameroenezen.
H = Honden, die hebben ze hier ook maar de manier waarop ze ermee omgaan is ongelofelijk. Alle honden zitten onder de vlooien, wonden, vliegen en de helft is mank aan een van z’n poten, blind of verminkt.
I = Interessant, en dat is wat mijn onderzoek is. Ik denk dat maar weinig mensen kunnen zeggen dat ze echt tussen de bevolking hebben geleefd voor meerdere dagen in een Afrikaans land en de gesprekken die we hebben met de jagers zijn vaak ongelofelijk boeiend. Wisten jullie bijvoorbeeld dat de Mandril als schrikreactie verstijfd als hij/zij honden ziet? Ideaal dus om te bejagen met honden!
J = Jakkes, ik ben niet enorm moeilijk met eten en wil me best aanpassen, maar onlangs kreeg ik een stuk vlees op mn bord (Pangolin) en dat was de poot van het dier. Meestal vind ik dat het veiligst om te eten, maar deze keer kreeg ik het met voet incl. nagels en loopkussentjes….!
K = Kribi, is mijn toevluchtsoort nadat ik heb moeten ‘afzien’ in de lokale dorpjes. Hier kan je fruit, kip, pommes frites, brood en pringles kopen!
L = Linda, zo heet ik niet al de tijd meer. Ik wordt gek van alle mensen die mn naam vragen en een praatje maken over niks alleen omdat ik blank ben. Aangenaam kennis te maken, mijn naam is Stephanie.
M = Malaria, en dat heb ik gehad! Zo weer een ervaring rijker. Voor het eerst van mn leven een parasiet in mn bloed en een infuus in mijn hand gehad. En no worries, het gaat echt top hier. Ben helemaal beter en slik nu Malarone als preventief middel tegen Malaria.
N = Nagels knippen, en dat is wat ik sinds weet ik hoe lang geleden weer een keer gedaan heb. Normaal bijt ik mijn nagels (sorry maar iedereen heeft zijn bad habbits), maar hier in Afrika lijkt me dat niet zo enorm hygiënisch, alles zit namelijk onder je nagels. Gelukkig kon ik het nog, nagels knippen ;)
O = Ongeluk, vandaag eerste ongeluk gezien met een moto-taxi in de straten van Kribi. Als wij denken dat wij ramptoeristen zijn dan valt dat reuze mee. Gelukkig is de hulp wel snel hier en de bestuurder is als het goed is netjes afgevoerd naar het ziekenhuis. Was een goede smak!
P = Power failure, dat hadden we 4 of 5 dagen lang in Akom 2. En dat is niet leuk. Je ziet geen zak en mensen gaan ook veel minder doen omdat het na 7 uur werkelijk stikdonker is. Toy Story 3 en Avatar waren leuk ;)
Q = Questions, en die heb ik heel veel hier. Omdat het soms moeilijk is om te taal te verstaan snap ik niet altijd wat er gaande is. Ook de cultuur blijft me verbazen en mensen communiceren hier niet zoals wij gewend zijn (namelijk niet!). Een cursus “communiceren kun je leren” zou hier soms welkom zijn.
R = Regen, jawel regenseizoen! Niks leuk bruin kleurtje als je thuis komt. De godganze dag regen! En dan dacht ik regen gezien te hebben in NL, het kan veeeeeel erger!
S = Shocking, de manier waarop hier gekeken wordt naar homofilie. Het is een onderwerp dat niet eens aan te snijden valt en wat we dan ook niet doen. Vandaag zijn we bijna geweigerd in een Auberge omdat Miila en ik samen op een kamer wilde slapen.
T = Trouwen, dat ligt echt op de tong van alle jonge mannen hier. We krijgen gemiddeld 3 aanzoeken per week en horen ongeveer 5 keer hoe mooi we wel niet zijn. En het boeit echt niks als je zegt dat je een vriendje hebt…*zucht*.
U = Uit de frituur, en dat is zo ongeveer alles hier. Olie is het hoofdingrediënt van zo ongeveer alle warme maaltijden en het ontbijt is vrijwel altijd gefrituurde beignets (oliebollen zonder rozijnen, oranjesnippers, sukade en suiker). En toch 7 kilo afgevallen, ik zeg iedereen aan het Linda van Ossen: in elke maaltijd een olie of iets uit de frituur! :P
V = Verkiezingen, en die zijn hier in volle voorbereiding! Op 7, 8 of 9 (je snapt niet waarom daar niet gewoon een duidelijke datum voor is!) zijn hier verkiezingen. De mensen kunnen kiezen ui 50 (!!) presidentskandidaten, waarvan 1 vrouw. Ben benieuwd.
W = Wassen, dat is toch wel echt heel fijn. In NL besef je niet hoe belangrijk persoonlijke hygiëne is omdat we zo gewend zijn aan elke dag wassen of douchen. Hier kom je erachter wat hygiëne inhoud en dat schoon zijn erg te waarderen valt!
X = Xtreem, en dat is de reis per auto van gebied naar gebied. Stel je voor een Opel Astra met chauffeur, 2 mensen op de bijrijdersstoel, 6 op de achterbank en de bagage vastgebonden met fietsbinnenbanden onder de openstaande klep van de achterbak. En jawel het past!
Y = Yesterday, een van de weinige voor ons bekende liedjes die mijn mede-student Cyrill kent naast al zijn opera en religieuze liederen. Aangezien hij 24/7 zingt is het een verademing om iets bekends te horen.
Z = Zonde, en dat kennen ze hier niet. Alles wordt gebruikt en niks wordt zonder pardon weggegooid. Kunnen wij in Europa nog wat van leren. Wat wel zonde is, is dat er geen systeem is voor het afval hier. Houdt dus in, alles wat niet verteerbaar is, slingert ergens in de natuur.

Het gaat supergoed nu hier en we hebben al plannen gemaakt voor wat we willen gaan bekijken
nadat ons onderzoek is afgelopen. We willen het NP gaan bezoeken, zeeschildpadden gaan bekijken
in Ebodje en de Lobe watervallen bezoeken en daar een kanotocht gaan maken. Kortom: Lariam
heeft me niet klein gekregen!

  • 18 September 2011 - 19:23

    Pappa!!!:

    Wat een positief verslag; fijn dat alles goed met je gaat. Origineel om je verslag grotendeels in een abc-tje te zetten. Veel succes de komende dagen en weken met het vervolg. Hartelijke groet!!

  • 18 September 2011 - 19:26

    Pappa!!!:

    Heb je nog foto's van Pygmeeën kunnen en mogen maken? (Sorry, was dit vraagje daarnet vergeten!)

  • 18 September 2011 - 22:05

    TRia:

    hi Linda, leuk verhaal, weet weer een heleboel meer over jou en je leven daar. Fijn dat je er bovenop bent en dat het aantal interviews al een respectabel aantal is. Tot volgende keer,
    X

  • 19 September 2011 - 05:39

    Joy:

    Wow Lin, wat een belevenissen! En je klinkt zo positief, wat fijn, want je abc-tje zit vol met de vreselijkste gebeurtenissen:P Ben blij dat je alles nog na kan vertellen!! Nou, ik ga zo maar eens naar mn AV, niets vergeleken met de verhalen die ik net gelezen heb, ik ga lekker mijn gistcellen opkweken! XX

  • 19 September 2011 - 06:51

    Joyce:

    Linda!!!!! Eindelijk weer een berichtje, ik begon me al bijna zorgen te maken (heb je een paar dagen geleden gesmst, maar niks teruggekregen). Superfijn dat het nu weer goed me je gaat, had van Jerry al gehoord dat de malariapillen slecht vielen...Fijn dat het onderzoek goed gaat, zou graag een filmpje zien hoe jij de mensen interviewd in houtje touwtje Frans:) Maar ach, als je elkaar maar begrijp!
    Ik ben afgelopen week aan mn stage begonnen, heb leuke opdrachten gekregen. Moet alleen nog wel ff wennen aan het ritme.

    Veel succes verder met het onderzoek en groetjes aan Miila /Chickie:)

    Liefs, Joyce

  • 20 September 2011 - 19:35

    Wiets:

    Hoi Linda,
    Wat fijn om weer wat van je te horen. Mam had al gezegd dat je een poosje uit de ether zou zijn i.v.m. onderzoek en studie; maar als dan het laatste bericht is dat je aan malaria lijdt (!) valt het niet mee om zo lang te moeten wachten op (beter) bericht. Hoe dan ook dit bericht is vrolijk en positief en met een hoop foto's van jezelf zodat we allemaal persoonlijk kunnen zien dat het echt goed met je gaat. Voor je het weet ben je weer thuis (gelukkig voor pa en ma denk ik) Doe mij maar een uittreksel van het Linda dieet...zal beter bevallen dan wat ik nu probeer om af te vallen:-) Lieverd geniet van je ervaringen ik hoor ze binnenkort graag een keer mondeling. Liefs van ons, Joop en Wiets.

  • 21 September 2011 - 19:26

    Mama:

    Zo mooi verslag! En grappig in zo'n abc-tje!! Fijn dat het nu weer een beetje op de rails staat. En leuke foto's erbij! Zit wel relaxt op zo'n motor! En dat geitje is ook toevallig voor de deur! Schattig! Lieverd we bellen va nog even, kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 22052

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 30 September 2016

Roadtrip USA (Westcoast)

03 December 2012 - 30 December 2012

Vakantie Florida!

09 Augustus 2011 - 26 Oktober 2011

Data verzamelen voor mijn thesis (afstudeevak)!!

15 Juni 2010 - 01 September 2010

Excrusie en vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: