Dat is dus echt niet ARBO - verantwoord!! - Reisverslag uit Campo, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu Dat is dus echt niet ARBO - verantwoord!! - Reisverslag uit Campo, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu

Dat is dus echt niet ARBO - verantwoord!!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Oktober 2011 | Kameroen, Campo

De verschillen tussen Nederland en Kameroen zijn enorm en uitleggen is dan ook onmogelijk. Je kan het alleen echt begrijpen als je een keer in Afrika geweest bent. Maar er zijn natuurlijk wel dingen die me opvallen en me soms verbazen, aan het lachen maken, een schaamgevoel geven of soms zelfs verdrietig maken. Maar wat me met name erg opvalt hier is dat mensen totaal niet beschermt worden door de regering o.i.d. In Nederland bestaat de ARBO, een organisatie die het opneemt voor de rechten van de werknemer. Nou dat hebben ze hier dus duidelijk niet. Als je taxichauffeur bent zit je met 4 mensen voorin en 4 of 5 achterin. Een motortaximan zit met 3 mensen inclusief bagage op een motor waardoor hij ongeveer in zijn stuur geduwd wordt. Een tuinman maait het gras met een manchette en de wasvrouw heeft geen wasmachine maar een wastobbe voor de was. De medewerker op de rubberplantage heeft bijna geen salaris voor het harde werk dat hij doet en de medewerker van Wijma (Nederlands bedrijf voor houtkap) werkt 6 dagen in de week i.p.v. 5. Op zich is het allemaal niet heel erg dat het gaat zoals het gaat hier, maar wat me opvalt is dat niemand klaagt hier! Als deze dingen in NL zouden gebeuren dan zouden we staken, klagen, salarisverhoging eissen, nog meer klagen en de ARBO inschakelen om je gelijk te krijgen. Uiteraard is dit gegeneraliseerd, maar hier accepteren mensen gewoon dat dingen zijn zoals ze zijn. Ik heb daar veel respect voor. Het is goed dat wij zo’n systeem hebben waarbij de werknemer beschermd wordt en daar kunnen ze zeker wat van leren hier. Maar wij als Nederlanders en misschien zelfs als Europeanen kunnen leren van het feit dat sommige dingen niet zo erg zijn, maar dat we er gewoon mee moeten leren leven. 5 min vertraging in de trein is echt geen drama en als het regent worden we alleen maar nat en krijgen er verder niks van. Wees blij dat het gemeentehuis om 5 over 9 opengaat i.p.v. 9 uur en niet gewoon de hele dag besluit dicht te blijven. En dat de bus 1x in het uur gaat komt niet altijd lekker uit, maar er gaat tenminste een bus!
Anyways ik maak me net zo schuldig aan klagen en schelden op de dingen die we hebben in ons landje, maar soms is het goed om te realiseren dat we het toch zo slecht nog niet hebben. Een korte les van Linda in ‘hoe benader ik een probleem’ :P.

Verder gaat alles goed hier. Volgens mij zijn de verkiezingen redelijk rustig verlopen en in 4 a 5 dagen is de officiële uitslag. Als het even meezit gaan we morgen het bos in samen met de ‘Gorilla habituation Group’. Lijkt me superleuk! Blijven dan 4 dagen in het bos en vrijdag worden we weer opgepikt. De afgelopen dagen beetje de was gedaan, zitten surfen op het inet, boek gelezen en het strand meerdere malen bezocht. We zijn nu wel echt klaar met wachten dus hopen echt dat we morgen het bos in kunnen! Voor ons beide zit alle data in de computer dus veel te doen hebben we niet meer.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de berichtjes. Het is echt super om hier dingen van thuis te lezen en zeker om te zien dat zoveel mensen geïnteresseerd zijn in mijn wel en wee hierzo! Leuk om te zien dat ik de verhalen niet voor niks schrijf :) Echt super!

Liefs

  • 10 Oktober 2011 - 10:49

    Mariska:

    Hey lin,
    Wat een wijze les! Misschien moet ik het ook aan een aantal mensen hier laten lezen die klagen over de regen die af en toe valt en vooral niet te vergeten het vele klagen over het eten dat we krijgen! (naar mijn mening valt het allemaal wel mee).
    Maar super dat het zo goed gaat en heel veel plezier met je verdere belevenissen en alle dingen die je nog gaat zien!
    Liefs

  • 10 Oktober 2011 - 15:20

    Jonna:

    Hey Lin,

    Wijze les inderdaad, ik kan hier alleen maar tot dezelfde conclusie komen. Geniet van het feit dat je data in je computer staat en van de gorilla's! Ik ga nu even worstelen met mijn computer want m'n office heeft besloten niet meer te functioneren wat niet zo handig is als er een maand aan data ingevoerd moet worden. Geniet van je laatste weken!
    X

  • 10 Oktober 2011 - 17:36

    Papa !!!:

    Tja, wie veel reist kan veel verhalen, omdat 'ie veel heeft meegemaakt. Je doet zo aardig wat levenservaring op, dochterlief. Toch nog even terugkomen op de vraag die ik al eerder stelde, heeft Miila ook de gelegenheid om het haar thuisfront verslagen uit te wisselen? Groeten aan de gorilla's, de bavianen en ander dierlijke apensoorten die je binnenkort tegenkomt.

  • 10 Oktober 2011 - 18:47

    Mama:

    Hoi, als ik vroeger zei dat je niet moest zeuren bij het eten, omdat de kindertjes in afrika.......
    Krijg ik dan nu toch nog gelijk!! Hé, hé!
    Nee hoor, ik snap wat je meemaakt en dat met NL vergelijkt, maar ieder land zijn zeurzaken. Klagen die afrikaanse mensen echt nergens over? Ze hebben toch wel hun klachten tov de regering, als ik die wegen zie zou dat het eerste moeten zijn. Het is mooi om dit allemaal mee te maken, maar ik ben erg blij dat ik al kan aftellen, en jij ook ws en Jerry ook, denk ik! Hele dikke knuffel.

  • 11 Oktober 2011 - 11:55

    Pieter:

    zeker waar. mooi dat je het opmerkt en uiteraard heb je gelijk dat hier veel gezeurd wordt over de meest debiele dingen, maar plaats alles wel in t juiste perspectief. alles 1 op 1 vergelijken met NL is mangoos met citroenen tot een fruitschaal verwerken...of was het gewoon appels met peren vergelijken?...

  • 11 Oktober 2011 - 19:53

    Wietske:

    Lieve Linda,

    Heerlijk zo'n cultuur"shock" op jouw leeftijd. Dat vormt je weer voor de rest van je leven. Nu denk je; wat klagen we in NL met op iedere hoek een AH?? Als je straks een week of wat terug bent baal je ook weer dat AH dicht is op een moment dat jij wil dat ie open is...alles is relatief! Desalniettemin is het een prima ervaring om met eigen ogen te zien dat er werelddelen zijn waar ze het echt veel minder (beroerder) hebben dan wij. We hebben het echt niet zo slecht in Holland.
    Heerlijk dat je binnenkort weer terug bent, al was het maar voor mams die de dagen aftelt na al je (nare) ervaringen. En ik kan er over mee praten met een kind dat ook ooit eens in Afrika was voor zijn studie. Geniet van je laatste dagen daar lieverd en een hele goede terugreis. Ik verheug me op je verhalen, hele dikke knuffel, (tante) Wiets.

  • 12 Oktober 2011 - 11:36

    Nico En Marijke:

    Ha Jane,

    Veel plezier bij de apen en hartelijk dank voor de wijze les!!

    Nico en Marijke.

    ps. we bedoelen Jane Goodall en niet die van Tarzan haha...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 22049

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 30 September 2016

Roadtrip USA (Westcoast)

03 December 2012 - 30 December 2012

Vakantie Florida!

09 Augustus 2011 - 26 Oktober 2011

Data verzamelen voor mijn thesis (afstudeevak)!!

15 Juni 2010 - 01 September 2010

Excrusie en vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: