De laatste interviews met de jagers zitten erop! - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu De laatste interviews met de jagers zitten erop! - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu

De laatste interviews met de jagers zitten erop!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Oktober 2011 | Kameroen, Kribi

En jawel hoor, Linda is weer in bewoonde wereld! En eigenlijk is dat natuurlijk niet waar, want heb 10 dagen verbleven in een wereld die wel degelijk bewoond wordt, maar waar mensen gewoon geen elektriciteit en telefoonconnectie hebben. Moet je je even voorstellen dat je dus geen tv hebt, geen telefoon, geen koelkast, geen toilet (die kan niet doorspoelen), geen licht (dus stikdonker na 7 uur), geen radio, enz. Alle normale dingen waar wij aan gewend zijn hebben ze dan gewoon niet! Iets rijkere mensen hebben een generator, maar die werkt op benzine en dat kost geld. Vaak dus maar voor een uurtje elektriciteit o.i.d. Ik denk dat het echt een goede ervaring zou zijn voor veel mensen om 10 dagen zonder alles te leven wat je gewend bent. Want voor deze mensen hier is het hun leven! En het probleem is dat de overheid geen investering doet in het zuiden van Kameroen dus dat de wegen enorm slecht blijven (regenseizoen) en er geen elektriciteit is voor veel mensen. Iedereen klaagt er natuurlijk over en vele mensen zijn boos dat de regering niks voor ze wil doen.

Nou goed het werk was heel erg leuk en interessant. Alle vier de gebieden die ik bezocht heb (Mabiogo, Nyete, AkomII en Ma’an) waren compleet verschillend en hadden allemaal hele leuke ervaringen en soms iets mindere. Het afgelopen gebied was heel fijn om te bezoeken omdat we een auto hadden gehuurd. Achteraf ook maar goed ook want de wegen waren echt verschrikkelijk. En op een motor vind ik dat maar niks! De afgelopen tijd hebben we ongeveer 10 dagen uit de achterbak van onze gehuurde auto geleefd. We hebben verschillende dorpen bezocht en overnacht bij verschillende mensen. Het is echt heel gaaf om te zien hoe mensen leven en om verschillende soorten gerechten te eten. Ook hebben we 16 km gelopen om een interview te bemachtigen, hebben we een “serpent noir” van 4 meter de weg zien oversteken (slang), Moustac en Hocheur troepen in de bomen zien springen (2 apensoorten) en uitgebreid en superluxe geluncht met de eigenaar van ons auberge in Ma’an (dat krijg je als je blank ben). Verder heb ik ontdekt dat ik Sitatunga het lekkerste bushmeat vlees vind, maar dat het een beetje jammer is dat Sitatunga een lijst B soort is en dat houdt in beschermd. De interviews waren ook echt heel leuk. Soms wisten we wel dat de jagers tegen ons logen, maar sommige waren echt eerlijk. We hebben nu 30 interviews gescoord en dat is wat betreft de jagers alles. Aankomende week gaan we nog proberen met de ecoguards in Campo te praten.

Met Miila gaat het ook heel goed. We hebben het erg naar ons zin samen en kennen elkaar inmiddels vrij goed. We hebben het er wel eens over en het is toch bijzonder dat we elkaar eigenlijk helemaal niet kende voordat we hier naartoe gingen en dat we het eigenlijk heel goed kunnen vinden samen. Had zomaar anders kunnen zijn!

Heb zin om te gaan reizen en wat van het land te zien. Was ook echt leuk om de cultuur te leren kennen e.d., maar wil eigenlijk ook wel een gorilla of chimpansee met eigen ogen zien. Ook lijkt het me super om zeeschildpadden te zien! Leuke dingen in het vooruitzicht dus :)

Wist je dat:

1)… honden in Kameroen totaal anders behandeld worden dan wij ons huisdier zouden
behandelen. 1 op de 3 honden in gehandicapt.
2)… ik sinds tijden niet zoveel vlees gegeten heb! Ongeveer 5 keer in de week eet ik vlees en de rest is vis.
3)… ik zowaar vlees lekker vind, maar makreel mijn goedkeuring niet kan wegdragen.
4)… gastvrijheid hier hoog in het vaandel staat en wij daar in Nederland nog wat van kunnen leren!
5)… het gros van de Kameroenezen niet in de politiek gelooft.
6)… het typische Kameroense ontbijt echt goddelijk is: omelet met spaghetti, tomaat en ui, een beetje mayonaise en een broodje (meer een soort cake)..hmmmm!!
7)…dodelijk vermoeiend is om de godganze dag te luisteren naar een taal die je net niet beheerst.
8)…de wasmachine inmiddels 3x moet draaien per was om het schoon te krijgen.
9)…het krijgen van minstens 10 muggenbulten na elk bezoek aan de wc op je billen en rug echt super
naar is!

• 03 Oktober 2011 - 19:25

Papa !!!:

Hoi Linda, wederom een leuk verhaal. Het blijft moeilijk je voor te stellen hoe jullie daar leven en werken, maar ik probeer het me wel voor te stellen. Hieruit blijkt maar weer dat 'onze' leefwijze ook maar een leefwijze is. Ik ben erg blij voor jullie dat er nu 30 interviews zijn afgenomen. Zorg dat je de gegevens niet kwijtraakt. Ook fijn dat je nu tijd hebt voor ook nog andere plannen. Succes ermee de komende tijd en de groeten aan Miila. Verslaat zij voor haar thuisfront jullie belevenissen ook via een website?

• 04 Oktober 2011 - 06:54

Jannie:

Ha Linda,

Pfff je bent wel heel erg afgelegen zeg! Heel raar om je voor te stellen vanuit hier. Als je terug bent kunnen we wel weer samen een pilsje pakken en dan ben ik heel benieuwd naar al je verhalen en foto's!

groeten Jannie

• 04 Oktober 2011 - 08:43

Evine:

Hey Linda,
    Wat heb je weer een leuk stuk geschreven. Zoiets kan je je idd niet voorstellen hier in NL. En een stel mooie wjdjes. Geniet ervan!
    x Vien

• 04 Oktober 2011 - 18:37

Casper:

Nice! Alle dertig interviews in de pocket! Tijd om even ontspannen te reizen, zeeschildpadden en gorilla's spotten! Dat zou nog een mooie aanvulling zijn op alle ervaringen die je al hebt opgedaan. Geniet er nog lekker van daar, fijn dat het zo goed gaat...!

Dikke zoen

P.s Beter dat je zoveel vlees eet! Gaan we thuis uitgebreid BBQ'en haha B-)

• 05 Oktober 2011 - 11:23

Henk En Wieka.:

Hoi Linda, wat een avonturen beleef jij zeg. Het zal wel een cultuurshock worden als je weer terug bent in NL. (haha) Ik weet nog een leuk basketbal team voor je ! Ben je inmiddels al getrouwd? Fijn om te lezen dat het weer helemaal goed gaat met je ge-zondheid. Slim om eigen vervoer te regelen.Wij hopen dat je ook de zee-schildpaden e.d zult zien de komende dagen. Linda, veel plezier en pas goed op jezelf. ( maar dat lukt wel ,hebben wij gelezen!) Doei, Henk en Wiek.

• 05 Oktober 2011 - 16:01

Joyce:

Hey Lin,

Leuk om weer wat van je te horen! Volgende week komt Jerry weer eens eten, dus dan worden Matti en ik vast nog verder geupdate:)
    Fijn dat het interviewen goed gaat en je ook nog ecoguards can gaan interviewen. Toffe foto's ook! Deze week ben ik met mn stage naar archeologisch onderzoek in het bos aan diverse wallen wezen kijken en morgen en overmorgen naar een symposium. lekker veel buiten de deur dus:)
    Veel succes met de laatste interviews en alvast heel veel plezier met reizen!

• 06 Oktober 2011 - 09:09

Pappa !!!:

Juist, nu die foto's erbij staan, word ik toch wel een beetje jaloers. Want die zonsondergangen heb je hier inderdaad niet zo.......

• 08 Oktober 2011 - 21:29

Jonna:

Hey Lin!

Super om te horen dat alles goed met je gaat! Ik ben wel jaloers op je zee hoor, hier hebben we alleen stof en modder als het geregent heeft. Ik ben net terug van 26 dagen in afzondering (ook geen tel, internet, etc) in het bos. Geniet nog van je reis en doe de zeeschildpadden de groeten van me!

X en ik mis je!!

Jonna

PS: ik zal je binnenkort uitgebreider mailen maar moet eerst even m'n 289 mailtjes wegwerken :)

• 09 Oktober 2011 - 15:14

Marianne:

Hey Linda, naast je berichtje op facebook nu ook even al je verslagen van de afgelopen tijd gelezen. (was natuurlijk al een beetje via mammie op de hoogte :)).
    Als ik het allemaal zo lees, ben ik stiekem een beetje (!) jaloers. Op de ervaringen en op de omgeving waar je verblijft. Wel iets minder op je leefomstandigheden, maar daar leer je dan weer van relativeren. Niet dat dat jou vreemd was... Onze generatie heeft toch iets gemist wat dat betreft, maar jullie laten ons gelukkig mee genieten van al jullie ervaringen.
    Geweldig allemaal en ook ben je een moedige meid die letterlijk overal haar tanden in zet. Chapeau en tot snel, dikke knuffel van Marianne

• 09 Oktober 2011 - 15:15

Marianne:

ow...sorry en van Erik natuurlijk.XX

• 09 Oktober 2011 - 19:03

Nico En Marijke:

Hoi Linda,

Fijn dat je inmiddels alle interviews hebt verzameld, het duurt even maar...dan heb je ook wat! Als we het goed begrijpen is het nu tijd om te gaan relaxen. Ga er heerlijk van genieten, je hebt nog het een en ander op je lijstje staan dus veel plezier. Voor je het weet zit je weer
    aan de Sinterklaasgedichten!
    Groetjes, Nico en Marijke.