Een emmer water en beker als douche..wat een luxe! - Reisverslag uit Campo, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu Een emmer water en beker als douche..wat een luxe! - Reisverslag uit Campo, Kameroen van Linda Os - WaarBenJij.nu

Een emmer water en beker als douche..wat een luxe!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Augustus 2011 | Kameroen, Campo

De eerste interviews zijn binnen! Jawel al 3 jagers geïnterviewd, dus nog ongeveer 37 te gaan. Ons ideaal ligt op 40 jagers interviewen. Maargoed, de afgelopen dagen ben ik dus werkelijk in “the middle of nowhere” geweest. Afgelopen maandag hebben we een planning gemaakt voor het hele project dat we gaan ondernemen. Het idee is dat we rond het Nationaal Park de dorpen gaan bezoeken die zo dicht mogelijk langs de grens van het park liggen. Daar interviewen we dan de beste jagers en zo proberen we dus een beeld te krijgen van het aantal dieren dat leeft in het gebied en wat er gejaagd wordt en op welke manier. Dinsdag zijn we vertrokken naar Mabiogo (Maa-boo-gioo met Engelse g). Hier hebben we de chef bezocht en gevraagd of we de jagers van het dorp konden benaderen. Vervolgens naar de jagers toe gegaan en geïnterviewd. Op deze manier ook meteen een slaapplek geregeld, want een van de jongens uit het dorp (student aan de universiteit van Yaoende) had genoeg ruimte over in zijn huis. Ideaal want heen en weer reizen kost een hoop geld. Houdt wel in dat we dus 4 dagen zonder ‘gewone’ voorzieningen zaten. Nou dat was dus een hele ervaring. De eerste dag was er al een Pangolin Petit gevangen en die mochten we ’s avonds dan ook lekker oppeuzelen. Voor de duidelijkheid dit is dus een of andere bosrat en als je een dier dood in Afrika wordt dus vrijwel alles gegeten (en de schedel is een lekkernij). Anyway, na deze ervaring ons bedje ingericht en s’avonds wonderbaarlijk goed geslapen. Volgende dag naar een naburig dorp om interviews af te nemen en dit was een Pygmee dorpje. Pygmee staat voor klein, vandaar dat de mensen er zelf niet zo blij mee zijn als je ze zo noemt, maar alle andere mensen in Afrika blijven ze stug Pygmee’s noemen (net zoiets als met de eskimo’s). Dit was een heel schattig dorpje en een heel leuk gesprek gehad met met name de chief welke enorm stotterde (ja hier hebben ze geen anti-stotter cursussen ;) ). Toen ook heerlijk kokosnoten zitten peuzelen en daarna zwemmen in de rivier vlak bij het dorpje. ’s Avonds hebben we de mannen verbaasd dat we sterke drank dronken :) en lekker een potje kaart gespeeld. De volgende ochtend trok ik met alle vrolijkheid die je kan hebben in de ochtend mijn broek aan en ik kon dus alle 5 mijn vingers door mijn broekzak naar buiten laten komen: jawel een muis of rat had de nootjes in mijn broekzak gevonden. Puntje bij paaltje scheurde ik gedurende de rest van de dag 3x uit dezelfde broek rond mijn kruis, tot hilariteit van de mannen natuurlijk, dus ik kom sowieso met één broek minder thuis. We zijn die dag met een van de jagers het bos in geweest om naar zijn vallen te kijken en dat was erg interessant. We waren eigenlijk al 3 interviews aan het praten over vallen die ik nog nooit had gezien. Echt bizar hoe ze die vallen maken met hout en een stukje ijzerdraad. Deze avond hadden we een Cephalophe Bleu op het menu. Een klein hertje ter hoogte van je scheenbeen. En uiteraard weer met rijst. Toch is het best bijzonder om zo te eten. Is eigenlijk best wel lekker vlees, beter dan alle vis die ik hier ook krijg. Opa kan trots op me zijn: ik eet vis! Maar makreel ben ik toch niet echt van gecharmeerd. Alle andere vis was wel echt lekker. Maargoed bushmeat eten is dus minder eng dan ik eerst dacht. Toch denk ik dat aap op het menu staat of de Civette die ik heb gezien, er wel enige verandering in mijn houding komt.

Gisteravond waren we weer terug in Campo na een heftige rit op een ‘moto-taxi’. De tweede rit was al een stuk beter dan mijn eerste. Moet gewoon even wennen aan de snelheid die je hebt zonder helm met 3 mensen en een backpack op een motor in het donker. Maar ik ben er nog, en weer een ervaring rijker! Morgen gaan we naar Kribi en maandag vertrekken we richting Nyete voor 10 dagen. We gaan daar 5 of 6 dorpen bezoeken. Daarna weer terug naar Kribi om even bij te komen van al het reizen. Dan horen jullie meer van mij!

  • 27 Augustus 2011 - 23:58

    Jonna:

    Hey Lin,

    Klinkt wel supervet wat je daar allemaal beleefd! Is denk ik wel een hele ervaring om zo te leven als de lokale bevolking (wordt weer even wennen als je in NL bent :P). Wij gaan vannacht met de nachtbus naar Cochabamba om een week spaanse les te volgen. Heel veel succes met je interviews, en wel heel blijven in het verkeer he!

    X Jonna

  • 28 Augustus 2011 - 06:30

    Joyce:

    Hey Linda,
    Fijn dat t goed gaat met het interviewen en dat jullie goed ontvangen worden in de dorpjes!
    De VIT begint zo, dus ff snel de laatste spullen bij elkaar rapen en dan een weekje naar de Veluwe :)
    Heel veel succes de komende dagen en groetjes aan Miila.
    Liefs, Joyce

  • 28 Augustus 2011 - 08:33

    Wietske:

    Leuk weer wat te horen! Wat een ervaringen doe jij op zeg. Gaaf. Die foto van het dorpje doet me erg denken aan de keer dat ik bij Ad was in Kenia. Precies hetzelfde beeld. De foto van de Pangolin was iets minder vond ik (op mijn nuchtere zondagochtend maag) en dan eet jij hem nog op ook! Hier alles oke, op dit moment logeert Guus bij ons; hij is helemaal idolaat van oom Joop, lachen hoor. 't Is een mooi mannetje.
    Heel veel plezier en succes voor de komende dagen en we verheugen ons op je volgende bericht. Liefs, Wiets.

  • 28 Augustus 2011 - 11:07

    Papa!!!:

    't Blijft een boeiend continent, Afrika. Ik kan me herinneren dat Prins Claus altijd met veel bewondering sprak over wat hij allemaal meegemaakt had in de tijd dat hij er woonde. Hij heeft daar 10 jaar van zijn jeugd doorgebracht (in Tanzania). Met je verhalen blijf je ons ook verbazen! En we blijven natuurlijk n mooi op de hoogte van wat er allemaal gebeurt bij jou. Ondanks de grote hoeveelheden water die hier in Maassluis naar beneden komen en de donkere luchten die daarbij horen, doet de tomatenplant in de tuin het prima! We hebben de eerste zoete tomaatjes geproefd. Heerlijk! We gaan door met kweken en opeten!
    Vorige week trouwens de poster van de uni met de uil erop in het lokaal opgehangen. Staat leuk, het vult een hele hoek in het lokaal bij de deur boven de computers.
    Hartelijke groetjens en succes daar!

  • 28 Augustus 2011 - 23:06

    Mariska Vos:

    Hey lin,
    Klinkt als een hele ervaring, zo leven tussen de mensen in de bush. Wel interessant en gaaf om een keer mee te maken. Zo te horen begin je al een beetje te wennen aan afrika gelukkig! Veel plezier nog en succes met de interviews.
    Kus

  • 29 Augustus 2011 - 06:40

    Joy:

    Hey Lin,

    wow, klinkt heftig al die wilde dieren eten! XX en succes de komende dagen in de middel of nowhere....Joy

  • 29 Augustus 2011 - 11:49

    Mama:

    Nou nou wat een foto's! Dat ratje ligt er echt smakelijk bij!! Om zo in te happen! Mens wat ervaar je daar allemaal! Geweldig!
    Als ik je bordje eten zie dan word ik wel verdrietig. Ik sla alle kookboeken open als je weer thuiskomt en maak iets heeeeel lekkers! Ga je daar maar vast op verheugen. We gaan bijna aftellen! Kus.

  • 07 September 2011 - 18:40

    Henk En Wieka:

    Lieve Linda, wat een belevenissen allemaal zeg. Wiek en ik zitten met be-wondering jouw verslagen door te lezen. De verslagen van het zeilmeisje ( Laura) stellen hierbij niets voor!!!! Hoe komt de bevolking bij jou over in de dorpjes? Zijn het ruige jagers die je intervieuwt? Foto's geven een aardige indruk van jouw omgeving. Willie is inderdaad een schatje. Lukt het een beetje met de gids ? Volgens jouw moeder is het een aardige vent. Misschien kan je een bananen rokje maken voor je kapotte broek . Haha. succes met de verdere intervieuws , we wachten jouw avontuurlijk reisverslag af. Kus Henk en Wiek.

  • 09 September 2011 - 20:11

    Tante Loes:

    Lieve Linda,

    Eindelijk een berichtje van je tante uit Ridderkerk... Wat een belevenissen! Toen Jessica in Afrika is geweest, heb ik heel wat verhalen gehoord, maar deze verslagen van jouw overtreffen alles! Wat maak jij veel mee meid! Wij zullen ( ook Oom Maarten en Naomi) je reisverlagen met veel enthousiasme blijven volgen en lezen. Vorig weekend ben ik samen met Jessica naar Chevetogne ( een klooster) in België geweest. Morgen gaan we Naomi haar verjaardag vieren. 20 jaar alweer... Je vader hoopt morgen gezellig langs te komen. Veel sterkte met de volgende jagers die je gaat interviewen.

    Liefs en groetjes,

    Tante Loes

  • 12 September 2011 - 20:22

    Nico En Marijke:

    Hoi Linda,
    Ook wij lezen vol bewondering je reisverslag. Steeds zie ik dat enge beest in dat pannetje liggen aaahhh....
    Je zou er spontaan vegetarier door worden! Gelukkig gaat je moeder je heerlijk verwennen als je weer thuis bent! We wensen je heel veel succes met het verzamelen van gegevens en hopen dat je veel medewerking krijgt van de lokale bevolking. We kijken uit naar je volgende verhaal (en foto's). Liefs, Nico en Marijke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 22056

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 30 September 2016

Roadtrip USA (Westcoast)

03 December 2012 - 30 December 2012

Vakantie Florida!

09 Augustus 2011 - 26 Oktober 2011

Data verzamelen voor mijn thesis (afstudeevak)!!

15 Juni 2010 - 01 September 2010

Excrusie en vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: